|
- Aktualności » Wiadomości dnia • Z ostatniej chwili • Kronika policyjna • Pogoda • Program TV
- Kultura » Imprezy • Wystawy • Kino: Milenium · Rejs • Filharmonia • Teatr: Nowy · Rondo · Lalki Tęcza
- Informator » Baza firm i instytucji • Książka telefoniczna • Apteki • Bankomaty • Urzędy
- Słupsk » Plan miasta • Rozkład jazdy: MZK · PKS • Galeria • Historia • O Słupsku • Kamera • Hot Spot
- Pod ręką » Menu Online • Auto Moto • Nieruchomości • Praca • Ogłoszenia






Pb 95 zł |
ON zł |
Lpg zł |

USD zł |
EUR zł |
CHF zł |

Kategoria: Aktualności
Będą autobusy na etanol
Rozmiar tekstu: A A A
Ziściło się w końcu marzenie prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Słupsku Januarego Senko. Radni, po wielu miesiącach debat, zgodzili się na wydanie z kasy miejskiej pieniędzy na zakup autobusów napędzanych etanolem. Zgoda rady została jednak okupiona ustępstwami, na jakie musi zgodzić się producent i dostarczyciel pojazdów Scania Polska SA. W ramach ugody Scania zobowiązała się do pokrycia różnic w zakupie nowego paliwa w stosunku do tradycyjnego oleju napędowego. Dodatkowo, w razie odstąpienia polskiego rządu od programu biopaliw, producent autobusów pokryje połowę kosztów wymiany silników, czyli około 12,5 tys. euro za sztukę oraz koszty badań nad nowym napędem.
Czy etanolowce będą się faktycznie opłacały słupskiemu samorządowi? Według słów Januarego Senko, prezesa MZK jak najbardziej. Gdyby jednak policzyć - okazuje się, że nie jest to takie pewne. Wczoraj podczas sesji Senko zapytany, ile paliwa zużywa nowy autobus stwierdził, że średnio 70 litrów na 100 km. Koszt jednego litra paliwa według prezesa wynosi 0,55 euro. Czyli przejechanie 100 km kosztuje minimum 146 zł. To więcej niż w autobusach zasilanych zwykłym paliwem, które zużywają ok. 35 litrów oleju napędowego. Czy samorząd stać na takie wydatki?
- Na pewno to sprawdzimy i jeśli ktoś będzie nas chciał oszukać, podejmiemy odpowiednie kroki, aby tak nie było - stwierdza Zdzisław Sołowin, szef klubu radnych PO. Przypomnijmy: spór pomiędzy Scanią, ratuszem i radnymi trwał kilka miesięcy. Radni nie chcieli się zgodzić na dofinansowanie z miejskich pieniędzy zakupu 5 autobusów napędzanych etanolem. Tłumaczyli, że nie znają realnych kosztów eksploatacji pojazdów, że nie opłaca się mieć trzech rożnych źródeł zasilania autobusów (ON, CNG i E-95). Po tym Scania dała do zrozumienia, że może się wycofać z produkcji autobusów w Słupsku. Do tego MZK w Słupsku poinformował, że w związku z tym będzie domagać się zwrotu pieniędzy za darmowe przejazdy autobusami od ratusza. Wczoraj, podczas sesji, w końcu przegłosowano dofinansowanie zakupu z miejskich pieniędzy autobusów na ekologiczne paliwo odnawialne. Aby to jednak nastąpiło, Scania musi się zgodzić na warunki zaproponowane przez Radę Miejską.
Czy etanolowce będą się faktycznie opłacały słupskiemu samorządowi? Według słów Januarego Senko, prezesa MZK jak najbardziej. Gdyby jednak policzyć - okazuje się, że nie jest to takie pewne. Wczoraj podczas sesji Senko zapytany, ile paliwa zużywa nowy autobus stwierdził, że średnio 70 litrów na 100 km. Koszt jednego litra paliwa według prezesa wynosi 0,55 euro. Czyli przejechanie 100 km kosztuje minimum 146 zł. To więcej niż w autobusach zasilanych zwykłym paliwem, które zużywają ok. 35 litrów oleju napędowego. Czy samorząd stać na takie wydatki?
- Na pewno to sprawdzimy i jeśli ktoś będzie nas chciał oszukać, podejmiemy odpowiednie kroki, aby tak nie było - stwierdza Zdzisław Sołowin, szef klubu radnych PO. Przypomnijmy: spór pomiędzy Scanią, ratuszem i radnymi trwał kilka miesięcy. Radni nie chcieli się zgodzić na dofinansowanie z miejskich pieniędzy zakupu 5 autobusów napędzanych etanolem. Tłumaczyli, że nie znają realnych kosztów eksploatacji pojazdów, że nie opłaca się mieć trzech rożnych źródeł zasilania autobusów (ON, CNG i E-95). Po tym Scania dała do zrozumienia, że może się wycofać z produkcji autobusów w Słupsku. Do tego MZK w Słupsku poinformował, że w związku z tym będzie domagać się zwrotu pieniędzy za darmowe przejazdy autobusami od ratusza. Wczoraj, podczas sesji, w końcu przegłosowano dofinansowanie zakupu z miejskich pieniędzy autobusów na ekologiczne paliwo odnawialne. Aby to jednak nastąpiło, Scania musi się zgodzić na warunki zaproponowane przez Radę Miejską.
Informacje na temat artykułu:


autor: | Marcin Kamiński |
Źródło: | POLSKA Dziennik Bałtycki |
data dodania: | 2007-04-25 |
wyświetleń: | 1732 |

Copyright 2003-2025 by Studio Reklamy "Best Media". Wszelkie prawa zastrzeżone.
Aktualnie On-Line: 9 Gości