Czerwiec 2024 »
PnWtŚrCzPtSoNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
  Pb 95
  ON
  Lpg
 
  USD
  EUR
  CHF
 
Google
Baza firm
Wiadomości
Ogłoszenia
Nieruchomości
Motoryzacja
Menu Online
   
Kategoria: Aktualności
MZK testuje nowy ekologiczny autobus
Rozmiar tekstu: A A A
Fot. Marcin Kamiński
Ciekawostka dla pasażerów i miłośników komunikacji. Przez tydzień po po ulicach Słupska będzie kursował najnowocześniejszy autobus, jaki do tej pory został wyprodukowany.

To Solaris Urbino 18 Hybrid z napędem elektryczno-spalinowym. Tym autobusem będzie można podróżować wyłącznie na linii nr 1 (od pętli przy ul. Dmowskiego do pętli przy ul. Gdyńskiej). Być może jeśli autobus przejdzie pomyślnie testy zużycia paliwa pojawi się na stałe na naszych ulicach.

- Taki test był możliwy dzięki uprzejmości firmy Solaris, która udostępniła nam ten autobus w porozumieniu z Miejskim Zakładem Komunikacji - mówi Marcin Grzybiński, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Słupsku.

Autobus jest nowy, wręcz pachnie świeżością. Łączy w sobie najnowocześniejsze rozwiązania ekologiczne, które pomagają dbać o niskie zużycie paliwa, a co za tym idzie - o środowisko naturalne.

- Dzięki temu napędowi osiągnięta redukcja emisji spalin sprawia, że hybrydowy Solaris to autobus przyjazny środowisku naturalnemu i mieszkańcom miast. Właściwości napędu elktryczno-spalinowego sprawiają, że jazda autobusem hybrydowym jest bardzo komfortowa i ekonomiczna. A co ciekawe, im większe natężenie ruchu, tym większe korzyści z zastosowania napędu hybrydowego, czyli zmniejszenie zużycia paliwa od 15 do nawet 30 procent - wylicza Grzybiński.

Napęd hybrydowy ma znacznie więcej zalet. Dzięki niemu, a dokładniej mówiąc silnikom elektrycznym, które napędzają autobus, oszczędza się silnik spalinowy oraz co za tym idzie - rzadziej wymienia się olej. Baterie, które są zainstalowane w autobusie i służą do jego ruszania, są ładowane w momencie hamowania pojazdu oraz z nadwyżek mocy silnika spalinowego.

- Autobus będzie u nas tylko przez tydzień, ale liczymy na to, że w przyszłości zagości w Słupsku na stałe. Należy tylko podpowiedzieć naszym pasażerom, że ostatnie drzwi autobusu otwierane są przez pasażerów guzikiem zarówno z zewnątrz jak i z wewnątrz pojazdu - dodaje dyrektor ZTM.

Miejski Zakład Komunikacji dysponuje łącznie 69 pojazdami, z których większość to autobusy napędzane olejem napędowym. Są jednak wśród nich autobusy spełniające najwyższe do tej pory normy ekologiczne - napędzane gazem ziemnym CNG oraz etanolem. Tymczasem sytuacja spółki nie jest zbyt wesoła, bo ma dziesięć milionów długu, przynosi 700 tysięcy złotych straty rocznie. Koszt zakupu autobusowej hybrydy to rząd około 1,2 -1,3 mln zł za sztukę.

Autobusy napędzane etanolem to najdroższa i najmniej jak do tej pory opłacalna inwestycja Miejskiego Zakładu Komunikacji. Etanolowce, czyli proekologiczne autobusy na alkohol, od początku wzbudzają w Słupsku dużo kontrowersji. Słupskie MZK zakupiło takich pięć - każdy za 800 tys. zł. Problem w tym, że paliwo trzeba sprowadzać ze Szwecji, ponieważ tylko tam produkowany jest specjalny dodatek do etanolu, który powoduje, że alkohol nie niszczy silników. Dodatkowo autobusy na etanol powodują straty w spółce rzędu 700 tys. zł rocznie. Powodem jest właśnie drogie paliwo. Aby ich utrzymanie było w miarę opłacalne, autobusy były wynajmowane do testowaania w innych miastach, a nawet państwach.
 
» Oryginalna treść artykułu znajduje się tutaj. «
 
 

Informacje na temat artykułu:
autor:Marcin Kamiński
Źródło:POLSKA Dziennik Bałtycki
data dodania:2009-09-03
wyświetleń:7603

Copyright 2003-2024 by Studio Reklamy "Best Media". Wszelkie prawa zastrzeżone. Aktualnie On-Line: 14 Gości